Sokunk álma egy jó effekt pedál, de nem mindig engedhetjük meg magunknak, hogy drága pénzen vásároljunk magunknak a nagy cégek kínálatából, azonban léteznek olyan emberkék, akik a megfelelő tudás és alkatrészek birtokában saját kezűleg is meg tudják építeni a sok esetben legendásnak számító, gyári pedálok klónjait. A saját kezűleg megépített klónok ára a gyáriak töredéke és sok esetben, további moddolással, finom állítással egy még profibb hangzású effektet is képesek megalkotni. Akadnak azonban olyan "klónerek" is, akik nem elégszenek meg a gyári effektek másolásával vagy azok moddolásával, hanem új utakra is merészkednek és egyedi fejlesztésű pedálok készítésére is vállalkoznak. Egy ilyen pedálépítő kollégánk írása következik most, aki az effektek gyártásán kívül aktív basszusgitáros és hangszergyűjtő is egyben. Az úriember neve Takács Roland, vagy ahogyan mindenki ismerheti: Kócos    Deák Tamás -machine-

Akár így is kezdhetném:

"Sándor vagyok .."

De igazából így kellene kezdenem :

"Csóró zenészek voltunk, és nem tellett gyári erősítőkre, pedálokra ...."

Ez viszont nem igaz ....

Hetedikes koromban kezdődött, még sehol nem volt a zene, illetve annyi, amennyi a rádióban ment akkoriban, csim-bum, meg nyálzene. Égő, de ez van :D Autószerelő akartam lenni, mert édesapám is az, bátyám is annak tanult akkoriban, így a kedvenc olvasmányom a "Korszerű gépjármű szerkezetek" című kalandregény lett. Viszont ebben mindig leragadtam egy fejezetnél : Autóelektronika. Közben már bátyám autóelektronikai műszerésznek tanult, így "komolyabb" olvasmányaim is lettek. Nyolcadikos koromra, már volt fogalmam a tranzisztorról és az alap elektronikai dolgokról és ekkor tudatosult bennem, tévészerelő leszek :D El is kezdtem venni a Rádiotechnika és Hobby Elektronika című férfimagazinokat, amikből tanultam is, meg nem is :D Ekkoriban bontottam szét az első csöves tévémet, egy "Tavaszt" és ekkor foghattam először a kezemben elektroncsövet, amiről már annyit olvastam és akkor már azt is éreztem, hogy később, ez egy meghatározó dolog lesz majd az életemben!

De ugorjunk is egy nagyot, a középiskolába. Másodikos gimnazistaként már nagy "punk" voltam, és innentől számítom azt is, hogy én basszusgitáros vagyok, mert vettem egy Jolana Galaxis Bass nevű csudát (ennek a hangszernek később még lesz jelentősége). Ha Sid Viciousnak is ment, akkor nekem is :D "Bandáztunk" is, de nem nagyon volt mire kötni a bézgitárt! Ekkora már túl voltam a "kötelező" TDA IC-s erősítőimen, és hasonló ujjgyakorlatokon . Készítettem egy kombót. BEAG hangszóróval és TDA végfokkal. Olyan alkatrészekből dolgoztam, amiket akkor ismertem, illetve, amikhez hozzájutottam. A cél, a "mindegy, csak szóljon", az öröm pedig a "bammeg, ez szól" volt :D Néhány Rádiotechnikás effektet is kipróbáltam, de a sikerélmény elmaradt. Később rájöttem, ezek az effektek alapjaiban hibásak, mivel nem zenészek tervezték őket, soha nem fognak jól szólni! Sajnos ezzel sok lelkes fiatalt behúztak a csőbe és sikerélmény hiányában abbahagyták az érdeklődést a (zenei) elektronika iránt. Az első "áttörés" 2003 körül történt, egy jó komámnak készítettem egy komplett torzítót, Hobby Elektronikás leírásból ! Nem volt valami jó :D 2003-ban felvettek a Debreceni Egyetem Műszaki Főiskolai Karára, villamosmérnöki szakra. Ez ma is folyamatban van, de már nem fogom elvégezni :D No itt kicsit "kihagytam" az elektronikát, inkább a rakkenrollra feküdtem rá, na meg itt ismerkedtem meg komolyabban egy számomra akkor még eléggé új dologgal, az internettel. „Na itt kérem minden van!” Kapcsolási rajzok tömkelege, gyári készülékek, komplett építési leírások, MINDEN!Később iskola szüneteltetés egyéb okokból és újra elővettem a régi könyveket, most már kiegészítve gyári, tehát a gyakorlatban is megvalósított, készülékek rajzaival, hogyan is alkalmazzák azt, ami a könyvben "szárazon" le van írva. Az effektek annyira nem érdekeltek, viszont az elektroncsövek ismét "előkerültek"! Megépítettem az első csöves "kísérleti" erősítőmet, amit követett még több, specifikáltabb példány. "Hifi" készülékek is (szintén csövesek), ment a trafó tekercselés orrba-szájba, minden, ami ehhez a témához tartozik De hogy jöttek elő újra az effektek? Egy munkatársam nyúzott, hogy csináljak már neki egy Fuzz Face-t! Hát csináltam ! Ez már bőven 2009 nyara, innentől lehet "számítani", hogy effekteket is készítek. A kezdeti,"kötelező klónozás" után hamar rájöttem arra, hogy mivel annyian "dolgozunk" itthon ebben a "szakmában" – nem is hinnétek mennyien ! -, saját dolgokkal is elő kell rukkolni, mert én nem akarok senki konkurenciája lenni, de annak sincs értelme, hogy elkészítem a százharminckilencedik féle Tube Screamer klónt (nem arról van szó, ha kell, most is csinálok és csináltam is ilyesmit, ha megkérnek rá). A saját dolgokon belül is inkább a basszus effektekre szeretnék szakosodni, mert ez viszont kevés van, még a "nagy" gyártók körében is ! Továbbá, (és most senkit nem szeretnék megbántani, de a tények azok tények), a gitárosok, gitáreffekt készítők nem tudják mi kell a basszistáknak :D E cikk írásakor, három sajátnak nevezhető pedál van a "repertoáromban": Octave Divider, Bass Fuzz, Moog-style Low Pass Filter, de tervben van ezek kiegészítése, "upgradelése", továbbá komolyabb oktáver, chorus, flanger, phaser, vibe, és hasonló modulációsok, kompresszor, csöves előfokok, csőpedálok, torzítók, de ez még a jövő zenéje, csak szépen sorjában. Egyedi igények kielégítésének is szívesen eleget teszek, mivel szeretem a kihívásokat, legalábbis ilyen téren! A csöves erősítő építést sem hanyagolom, rendelésre készítek, ha megkérnek, illetve magamnak is, itt jobbára a "kis teljesítményű" (5-20W) cuccokat preferálom . Itt is szeretem, ha a Kedves Megrendelő valami konkrét, jobbára egyedi igénnyel áll elő, nem pedig egy Twin Reverbet kell(ene) klónozni :D Másik nagy "szenvedélyem" – ki gondolná - a hangszerek, főleg a gitárok, basszusgitárok. Megszállottan gyűjtöm őket, ahogy a pénztárcám engedi :D A "KGST hangszeres", és "Kócos a Jolanás" kliséket már rám is „ragasztották" néhányan, na persze erről én magam is tehetek :D Azért azt meg kell jegyeznem, hogy a "gyűjtés" ötlete pont egy Jolanával kezdődött, a fentebb említett, első galaxis bassemet vásároltam vissza egy havertól, megláttam nála a sarokban, de akkor még a célból, hogy bundtalanítom, és így lesz egy fretlessem is. Ezt meg is tettem, és közben elgondolkodtam, hogy vajon mennyi gazdája lehetett már ennek a hangszernek? Szeretem, ha egy hangszernek "története" van ! Azokat a hangszereket szeretem – és most itt a hang nem számít – amiken sok vas, műanyag, meg mindenféle "sallang" van. Na most ezt a Jolanák teljes mértékben kielégítik! DE! A régi olasz és japán hangszerek is! És itt ki is léptünk a KGST-ből! Drága Fender Jaguarra és Coronadora egyelőre nem telik, viszont ezek a "régi roncsok" viszonylag olcsón beszerezhetők, így a közel 20 darabos "gyűjteményem" jobbára ezekre koncentrálódik. De, hogy teljes legyen a kép, ezekből "csak" 7 db Jolana, és van köztük indonéz, és kínai Squier is, úgymint hetvenes évek végi japán és dél-koreai, meg '69-es lengyel "szárazfa". Több, mint 10 hangszerem teljes mértékben használható állapotban van(!), ebből kb. 5 koncertképes, a maradék az húrozással, beállításokkal azzá tehető bármikor. Sajnos hat darab egyelőre szétszerelve várja az asztalos munkát, festést (idő, és "akarat" hiányában van ami már két éve), illetve roncs, és "alkatrész donor" is akad. Nem csak a gitárokkal vagyok így, kb. két tucat régi rádióm is van, '49-től a hatvanas évek végéig ( csöves -> germánium tranzisztoros ), ezek közül négy igazán "termetes" luxusszuper. Vegyes műszaki, és esztétikai állapotban. Itt is igaz az, ami a gitárjaimra, hogy sokkal többet szeretnék, de már ezeknek sincs hely. Némelyik működik, a többi restaurálásra vár. Szóval "fejlesztem" a pedálokat, és egyéb elektronikai dolgokat, pedál és hangszer erősítő javítással is foglalkozom. Gyűjtöm a gitárokat, rádiókat és jelenleg első éves vagyok az Óbudai Egyetem (ex-BMF) Kandó Villamosmérnöki Karán ( itt fogom "befejezni" a debreceni tanulmányokat) És evribádizgonnabíheppi ! :D

Ja, és „cég”nevem is van : Countryside ElectroniX, azaz CEX :D

 

-Kócos-

 

 

Szerző: -machine-  2010.10.20. 20:53 7 komment

Címkék: effekt a klón jolana erősítő countryside háborúja basszusgitár pedál kgst kócos klónok cex electronix

A bejegyzés trackback címe:

https://bassguitar.blog.hu/api/trackback/id/tr82387072

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

m.a.c.h.i.n.e. 2010.10.22. 13:29:37

A legjobb írás! Lájkolom a Kócos sztájlt, mert olvasmányos és humoros! :)

kocos3 2010.10.26. 08:20:45

A zsírosbödönt kiretusálhattad volna :D:D:D

kocos3 2010.10.26. 08:46:44

Itt nem voltak képek a "Phonaak Philter"-ről? Mármint "egész alakos" ?
Vagy Atti levetette? Csak mert eddig az a "főművem" :D

m.a.c.h.i.n.e. 2010.10.26. 17:51:29

@kocos3: húúú bakker! de voltak! véletlenül az elején kétszer toltam ugyanazt a képet, emiatt módosítottam és ekkor tűntethettem el véletlenül a phonaak filtert! sorry, mindjárt intézkedem!

m.a.c.h.i.n.e. 2010.10.26. 18:21:02

@m.a.c.h.i.n.e.: javítva! mien bödönökről van szó? nemééértem! :P

kocos3 2010.10.26. 19:25:57

@m.a.c.h.i.n.e.: Kösz! Nem tudom, milyen bödön, bizonyára elnéztem valamit :D:D
süti beállítások módosítása